missbruk

kom på häromdan att jag är vad man kan kalla en matmissbrukare..
inte så att jag hetsäter eller svälter mig själv på nåt sätt..
men jag har en ohälsosam relation till mat.. det har inte att göra med att jag bara äter vissa saker för att en del saker är onyttiga, eller att jag bara äter onyttig mat.

det är hela mitt sätt att se på mat och kosthållning.
visst äter jag riktig mat o sånt, men jag äter så himla mkt onyttigt och flötigt utöver det.
jag äter när jag är ledsen, jag äter när jag är glad... maten bekräftar på nåt sätt känslotillståndet jag befinner mig i.
ibland glömmer jag till och med bort att äta, jag känner inte att jag är hungrig... jag kan gå hela dagen eller till och med två dagar i sträck utan att ha ätit ett riktigt mål mat.. o ibland så hjälper det inte hur mkt jag äter, efter en timme så börjar det suga i magen igen ändå.
jag tror inte att det har med min aptit att göra egentligen. det måste ha o göra med något annat behov, kanske till och med något emotionellt..

man kan ju missbruka nästan vad som helst, bara för att folk är mest medvetna om alkohol och droger behöver det inte vara de vanligaste missbruksformerna... jag undrar vad som är vanligast egentligen?
spelmissbruk?, nätpoker?, sex?
det största missbruket jag har är choklad...
man kan sägert ha flera olika sorters missbruk samtidigt...

hur upptäcker man om någon är beroende av internet tex?
eller av tv?

jag tror det finns många fler missbrukare i det här landet än vad vi är medvetna om...
jag erkänner jag är en missbrukare även om ni inte skulle klassa mig som det...
kan du erkänna ditt missbruk?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback