val

i livet måste man göra vissa val..
man väljer utbildning, man väljer sina vänner, man väljer var man vill bo, vad man ska lägga sina pengar på.. vissa saker är svårare att välja än andra..

ibland har man för lite att välja på kan det tyckas, och ibland har man för många valmöjligheter. vissa lider av beslutsångest andra hatar folk som velar och vill helst att man ska bestämma sig så snabbt som möjligt.
¨
många jag känner lider lite av den åkomma man ibland populärt  benämns som "tidsoptimism".. de vill helst av allt ha så lång tid som möjligt på sig att välja, om de fick bestämma själva skulle de antagligen inte välja alls, de tror att de har all tid i världen på sig att göra sina val. motsatt åkomma torde vara hysteriska stressare, ibland är jag något av en sådan själv. jag gillar ultimatum.. kanske inte är så vanligt men jag vill helst bestämma mig så snart som möjligt och ha valen klara för mig, my way or the highway..

det jobbigaste är nästan när valmöjligheterna är för många, även om valet i sig kanske inte är något livsavgörande beslut.
nu för tiden har vi så himla mkt teknik som har gjort livet mkt lättare för oss, men oxå krångligare i vssa avseenden. internet har gjort att vi kan beställa eller kolla upp nästan vad som helst. men ist har valmöjligheterna blivit nästan obegränsade.

har antalet valmöjligheter gjort oss generellt veligare?
har vi kommit till det stadiet att vi inte vågar välja för att vi är rädda att göra fel val, att missa nåt bra?
tänk om vi ist missar det som är bra bara för att vi inte vågar göra våra val...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Oj, detta var nästan för tungt för min lilla hjärna i sommarhettan. Kan bara säga en sak: Vi har valt rätt i alla fall! Puss å kram skumbanan!

2006-07-26 @ 14:58:58
Postat av: Anonym

hej Linda,, du har väll koll på det där med faddrar? Får alla ett fadderbarn att leka med? :)

2006-07-26 @ 20:02:59
Postat av: Lena

hej Linda,, du har väll koll på det där med faddrar? Får alla ett fadderbarn att leka med? :)

2006-07-26 @ 20:03:35
Postat av: Anna

Jag känner igen mig i din beskrivning :)

Har ju tusentals beslut att fatta varje dag, är ständigt i valet och kvalet. Är det inte smink så gäller det skor, ajajaj.... Hur ska man då kunna komma ur våndan?

2006-08-08 @ 15:10:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback