funderingar om födelsedagar

idag fyller jag 21... inte 18, inte 20 och inte 16, utan bara 21 rätt och slätt..
är detta verkligen en dag att fira?
när man fyller 15 får man köra moppe och ha sex, när man fyller 16 kan man helt plötsligt gå på massa discon som man inte fått innan, vid arton öppnar krogen och man får rösta, 20 är den stora dag som många längtar efter, den dag då de får gå på systemet, handla alkohol i utlandet och faktiskt ta med hem.. men 21? vad är så speciellt med det?
hade jag bott i USA hade det betytt att jag är myndig, men här i sverige är det bara ännu ett år av meningslöst åldrande.. bättre begagnad kärring, det är vad jag är.. efter 20 är man förbrukad vara, inte en chans att man någonsin kommer att bli kallad lammkött igen.. Nu är det min uppgift att spana på lammköttet ist och få nobben varje helg..

varför firar vi födelsedagar alls egentligen? är det någon bedrift? att ha blivit född? det är ju trots allt inte jag som satt mig själv till världen.. är det någon som borde firas denna dag är det väl mamma och pappa, för det är de som har gjort mig. min mamma som låg i värkar i jag vet inte hur många timmar innan hon slutligen lyckades klämma ut mig.. det är en prestation tycker jag..
men istället är det jag som får en massa presenter, av den simpla anledning att jag går här på jorden, att detta var dagen då jag kom till världen.

sen har vi det här med presenter överhuvudtaget.. alla säger bara att de vill ha pengar, folk frågar mig varför jag inte önskar mig pengar istället... det finns en ganska bra anledning till det:
- får jag pengar köper jag bara en massa saker som jag inte kommer ihåg att jag köpt för just de pengarna. får jag en gåva så kommer jag komma ihåg att "denna fick jag av maria när jag fyllde 18 år" då finns det en tanke bakom presenten.. Och det är så mycket mer värt för mig!

när slutar födelsedagar att vara roliga? när blir det bara jobbigt att åldras? är det när ljusen blir för många för att man ska klara av att blåsa ut dem? är det när man börjar känna sig gammal? eller är det så att vissa av oss alltid kommer tycka om födelsedagar, medan andra (som jag) har slutat känna glädjen av att nedräkningen mot döden närmar sig alltmer.....?


Linda - bittrare och mer cynisk för varje år som går!
hipp hipp hurra, på min födelsedag!

Kommentarer
Postat av: ollie

grattis.. ;)

2006-06-28 @ 19:48:03
Postat av: Emil

Du om nån borde väl gilla födelsedagar, få stå i centrum o att alla lyssnar på dig oavsett om dom vill eller inte:) Grattis!!

2006-06-29 @ 10:10:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback