rosa jävla bandet

så var det dags igen.. rosa bandet-kampanjen är på tv hela tiden.
och visst, det är väl fint att man vill stödja cancerforskningen och se till att fler kvinnor får leva ett längre och friskare liv.
men ibland känns den där kampanjen bara så sjukt mycket bull----! alla i tv-rutan ska helt plötsligt ha på sig ett sött litet rosa band på kavajuppslaget och se sådär ruskigt skenheliga ut som bara "tv-personligheter" kan göra.

På 8-an häromdagen under Portugal- Sverige matchen hade både kommentatorerna och programledaren rosa band på sig. Hur många tror att de hade köpt dem själva? förmodligen har kanalen betalat dem åt dem för att de ska få lite mer goodwill-poäng och verka mer sympatiska.

Och varför är det nästan aldrig någon som pratar om blå bandet? dvs prostatacancer? är vissa typer av cancer viktigare än andra? finns det popularitetstävlingar om vilken sjukdom som är värd mest?
prostatacancer dödar också, är den mindre värd bara för att det är män som har den och det är mer politiskt korrekt att uppmärksamma kvinnosjukdomar?

för oss som har förlorat någon i cancer så vet vi att det inte spelar någon roll vilken cancertyp det var.. det gör lika jävla ont ändå... och att det satsas massa pengar på bröstcancerforskning är förstås skitbra. Jättemånga för behålla sin mamma, mormor eller farmor. Men vem tänker på morfar?

Kommentarer
Postat av: Lynn

Jag håller med dig. Jag brukar köpa Rosa Bandet eftersom farmor hade bröstcancer. Om prostatacancer hade varit lika uppmärksammat (på så vis att det gick att köpa dem i affärerna) skulle jag ha köpt det med, eftersom morfar har det, och jag tycker absolut att det är värt att stödja. Men det känns ju ändå bättre att stödja det ena, än inget. Och jag brukar ha mitt året runt, inte bara i oktober ;)

Postat av: jennie

väldigt kloka ord!

2008-10-26 @ 20:09:08
URL: http://sivle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback