restaurang stortorget - premiären

Ikväll öppnade en ny restaurang vid Stortorget i Kalmar, evenemanget hade marknadsförts på facebook, all events in Kalmar och även uppmärksammats av Barometern. Bra priser i baren stod det på eventbeskrivningen på facebook.

Hur gick då kvällen?
Vi kom dit vid sju-snåret för att äta och lyssna på truburbandet som skulle spela, invigningen till ära.
Menyn var lagom stor, det fanns bra valmöjlgheter (om man inte var vegan/vegetarian) och det var mycket folk redan så tidigt på kvällen. Lagom med avstånd mellan borden så att man kunde känna att man fick prata ostört, men ändå många bord och plats för 130-talet gäster i den väldimensionerade lokalen.
Med öppet kök kunde man se hur kockarna förberedde och tillagade maten och det fanns en salladsbuffét som ingick i alla måltider. Vi beställde förrätt, huvudrätt, dessert och kaffe och notan slutade på runt 400:-/person, med andra ord helt okej priser.

Betyg:
Maten var fantastiskt god och en trevlig atmosfär, med bra band som höll igång den gemytliga stämningen. Mycket bra läge på restaurangen och humana priser, dock var det inte speciella i priser i baren som facebook-eventet hintat om.

Det här hade kunnat bli hur bra som helst om det inte hade varit för två saker:
1. Servisen var underbemannad och det tog lång tid innan man fick hjälp. det hade behövts minst 2 personer till.
2. Den servispersonal som fanns där var både oengagerad och okunnig.
- Vi blev serverade av inte mindre än 3 olika personer (det vill säga alla 3 som fanns i servisen), ingen frågade om vi ville ha dessert utan vi fick be om det själva. Servitrisen frågade då: vad vill ni ha för nåt? Detta utan att visa dessertmenyn för oss. vilket vanligtvis hör till kutym på de flesta restauranger. En lång stund efter att vi beställt kommer hon sedan tillbaka och säger att den ena rätten vi beställt inte finns, hon hade alltså ingen aning om vad som fanns på menyn. Rätten fanns på menyn men ingredienserna fanns tydligen inte. Då beställde vi något annat från menyn, servitrisen säger då att hon måste gå till köket igen och fråga om den desserten fanns. Borde inte menyn vara något man går igenom innan man öppnar för dagen?
Till sist fick vi vår dessert, men det tog sin tid eftersom flickan som bar ut vår dessert gick förbi oss flera gånger och sen gick tillbaka in i köket med våra rätter och hävdade att vi inte var där, vi fick ropa in henne och säga att det hon bar på såg ut som det vi beställt. Sen fick vi påminna om att vi hade beställt kaffe, för det hade de så hunnit glömma bort.
När kaffet kom in fanns det inga skedar till. Vi fick gå fram till baren och be om skedar, då hade de endast en sked. Serverar man kaffe med mjölk och socker vid sidan om borde sked vara en självklarhet.
När vi väl skulle betala fick vi göra det i baren där vi stod i kö i ca 20 minuter för att betala medan vår servitris ignorerade oss. Hade det inte varit för tjejen som skötte baren hade vi förmodligen fortfarande stått kvar där.

Dock ett stort + i kanten till kockarna och den trevlige vakten, samt till bartendern som gjorde allt med ett leende och skötte både sitt jobb och rättade till kollegornas misstag. Om hon inte hade räddat situationen hade vi gått utan att betala.


Om servispersonalen får mer utbildning, eventuellt byts ut mot mer erfaren personal kan jag absolut tänka mig att gå dit igen för lokalen var jättefin och maten var mycket god.
Restaurang Stortorget får 2,5 av 5 gafflar

Kommentarer
Postat av: Johan

Var oxå och besökte detta ställe men håller inte

Redigt med dig maten var kanon kul att se två

Kockar i detta tempo. Fick skedar till kaffet och

Notan vid bordet :) dock vet jag att dom hade

Strul med en kortmaskin varav det tog lite tid att

Betala . Men jag kan varmt rekomenderar er

Alla att besöka detta ställe . Och är det första kvällen

Så får man räkna med att det tar lite tid att

Komma in i allt . Tack för en kanon kväll all personal

2012-03-03 @ 04:49:03
Postat av: OttO

spännande då att ägaren faktiskt mailat mig och sagt att han läst min recension och erkänner att det inte var ordinarie personal och att de inte var insatta i menyn.

Postat av: Sussie

Detta var ju vår upplevelse. Det är väl inte riktigt man kan hålla med om eller inte?

Personalen var väl i min mening duktig och gjorde helt klart sitt bästa med de medel de hade. De var för få helt enkelt.

Jag går gärna tillbaka bara för oxfilén och kladdkakans skull.

2012-03-03 @ 12:31:10
Postat av: Birger Andersson

Jag måste högakta dig för en mycket välbalanserad och till alla delar korrekt återgivning av premiärkvällen. Jag satt själv och åt mat på premiärkvällen, och upplevda i allt detsamma som du. Vad var det som gick så fel då? Självklart är det på krögarnas ansvar, att i god tid informera sin personal, och trimma in rutinerna hos alla innan öppning, men den här gången har jag medlidande med Anders, och det han råkade ut för. Det var 2 personer som åtagit sig att utföra hela renoveringen av restaurangen, och allt skulle vara färdigställt på söndagen. Genom att jag ritat och projekterat restaurangen var det en självklarhet att jag följde med i arbetet under hela byggtiden. Det stod ganska klart för mig redan efter första dagen att det skulle vara långt i från säkert att bygget skulle bli klart i tid, och mycket riktigt, bygget var inte halvfärdigt på söndagskvällen. Nästa slutdatum blev onsdag, men nu vet vi att det så sent som på fredag eftermiddag fortfarande var mycket som inte var färdigställt, och som kommer att slutföras under veckan som kommer. Trots allt så anser jag det var strongt att överhuvudtaget kunna öppna på fredagen, med tanke på att det pågick byggnadsarbete minuterna före öppnandet. En hel del maskiner fungerade inte, eller var inte inkopplade.



Trots allt tror jag att restaurangen har en bra framtid för sig, detta med beaktande av kärnverksamheten, nämligen att alla instämmer med att maten var perfekt.

2012-03-04 @ 10:23:44
Postat av: Charina

Jag och fler med mig tycker följande;Kanongod mat bra underhållning roligt folk =D vad mer kan man önska sig efter en arbetsvecka! Ett jättetack till er alla!! (var där på fredagskvällen)

2012-03-04 @ 13:09:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback